Slot Tahukah Anda?
Perundangan Islam Di Malaysia
Memahami Perkara 121 (1A) Perlembagaan -
TIDAK ramai yang mengetahui Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan. Bagaimanapun, kontroversi membabitkan bekas pendaki Everest, Allahyarham Mohammad Abdullah atau nama asalnya, M Moorthy, tiba-tiba menjadi perhatian bukan saja mereka yang terbabit dalam bidang undang-undang, malah masyarakat secara keseluruhan.
Apakah peruntukan ini sebenarnya dan kewajaran sesetengah pihak mendesak peruntukan ini dipinda??
• Kuasa Mahkamah Sivil dan Syariah
KETIKA Perlembagaan digubal, isu ini tidak timbul. Suruhanjaya Reid cuma membuat andaian bahawa ini bukan isu penting. Tetapi memang disebut dalam Perlembagaan seperti Perkara 145 menyatakan Peguam Negara tidak ada kuasa dalam Mahkamah Syariah, Mahkamah Tentera dan Mahkamah Anak Negeri. Ini sudah jelas memperlihatkan Perlembagaan mengakui kewujudan Mahkamah Syariah walaupun ketika itu belum disebut secara jelas seperti Perkara 121(1A).
Pada masa sama, Perlembagaan menyebut soal Mahkamah Syariah dalam Jadual Ke-9. Walaupun tidak memperincikan struktur bidang kuasa Mahkamah Syariah, tetapi menyebut perkara ini tidak boleh disentuh Peguam Negara kerana adalah kuasa Mahkamah Syariah.
Bukankah ini jelas mengiktiraf kuasa Mahkamah Syariah dan memang ada Akta Mahkamah Syariah 1965, yang menyebut secara terperinci bidang kuasa dan batasan mahkamah itu. Undang-undang sudah mengakui secara jelas perkara itu. Tidak timbul perlu dijelaskan kerana sudah jelas. Bagi mereka yang tahu, memang sudah jelas. Bagi yang tidak tahu, kita hendak kata apa? Kena belajarlah.
• Kesan Perkara 121(1A) dipinda
PINDAAN pada 1988 dibuat selepas bertahun-tahun seminar serta ketetapan dan seruan dibuat supaya mengelak konflik. Pindaan itu secara hitam-putih mengatakan tanpa ragu-ragu kamu tak boleh. Ini untuk mengelakkan kedegilan dan kemungkinan campur tangan yang tidak munasabah. Ada kes sebelum 1988 menunjukkan Mahkamah Sivil menghormati kes-kes Mahkamah Syariah, tetapi ada hakim yang menunjukkan mereka mengatasi kuasa Mahkamah Syariah.
Jika dipinda kesan politiknya cukup besar. Ini bermakna kita berundur ke belakang. Kita mengungkai semula perkara yang sudah disimpulkan dan mengaburkan yang sudah dijelaskan. Kita akan berdepan persoalan bahawa adakah kita akan berundur ke belakang dari segi pelaksanaan Islam. Apatah lagi dalam keadaan pelaksanaan Islam tidak mengganggu dan menafikan hak sesiapa.
Apa yang dilihat sekarang seolah-olah Perkara 121(1A) mengancam kedudukan bukan Islam. Ini tidak timbul sama sekali. Yang jelasnya begini, apakah yang menyebabkan mereka gusar dan tidak senang hati.
Walaupun yang keluar (murtad) menjadi duri dalam daging bagi umat Islam, tetapi sebenarnya yang memeluk Islam lebih ramai. Mungkin dipersoalkan mengapa orang Islam bising jika yang masuk lebih ramai dari yang keluar. Tetapi kami tidak pernah memaksa seseorang memeluk Islam. Tetapi kalau sudah masuk, dia tidak boleh keluar begitu saja. Ada caranya, bukan keluar masuk seperti tukar baju saja. Ini yang menjadi masalah.
Begitu juga dengan seruan supaya orang bukan Islam berkahwin dengan orang Islam tanpa menukar agama. Ini tidak boleh diterima kerana apa pun orang kata, Islam mempunyai peraturan yang jelas dalam semua hal. Sama ada berkahwin atau mati. Ini sesuatu yang istimewa. Orang Islam hingga kiamat, siapa yang mahu mengahwini orang Islam perlu memeluk Islam. Kalau tidak jangan kahwin.
Jangan lupa bahawa negara ini asalnya adalah Melayu dan Islam. Inilah yang paling kukuh dari sudut undang-undang. Jadi kalau kita masuk reverse gear akan timbul persoalan, siapa orang Melayu sekarang? Jangan lupa bahawa dalam Perlembagaan, Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan. Ini bermakna seorang Melayu yang murtad tidak boleh menjadi Melayu lagi.
• Kesan Perkara 121(1A) dipinda
PINDAAN pada 1988 dibuat selepas bertahun-tahun seminar serta ketetapan dan seruan dibuat supaya mengelak konflik. Pindaan itu secara hitam-putih mengatakan tanpa ragu-ragu kamu tak boleh. Ini untuk mengelakkan kedegilan dan kemungkinan campur tangan yang tidak munasabah. Ada kes sebelum 1988 menunjukkan Mahkamah Sivil menghormati kes-kes Mahkamah Syariah, tetapi ada hakim yang menunjukkan mereka mengatasi kuasa Mahkamah Syariah.
Jika dipinda kesan politiknya cukup besar. Ini bermakna kita berundur ke belakang. Kita mengungkai semula perkara yang sudah disimpulkan dan mengaburkan yang sudah dijelaskan. Kita akan berdepan persoalan bahawa adakah kita akan berundur ke belakang dari segi pelaksanaan Islam. Apatah lagi dalam keadaan pelaksanaan Islam tidak mengganggu dan menafikan hak sesiapa.
Apa yang dilihat sekarang seolah-olah Perkara 121(1A) mengancam kedudukan bukan Islam. Ini tidak timbul sama sekali. Yang jelasnya begini, apakah yang menyebabkan mereka gusar dan tidak senang hati.
Walaupun yang keluar (murtad) menjadi duri dalam daging bagi umat Islam, tetapi sebenarnya yang memeluk Islam lebih ramai. Mungkin dipersoalkan mengapa orang Islam bising jika yang masuk lebih ramai dari yang keluar. Tetapi kami tidak pernah memaksa seseorang memeluk Islam. Tetapi kalau sudah masuk, dia tidak boleh keluar begitu saja. Ada caranya, bukan keluar masuk seperti tukar baju saja. Ini yang menjadi masalah.
Begitu juga dengan seruan supaya orang bukan Islam berkahwin dengan orang Islam tanpa menukar agama. Ini tidak boleh diterima kerana apa pun orang kata, Islam mempunyai peraturan yang jelas dalam semua hal. Sama ada berkahwin atau mati. Ini sesuatu yang istimewa. Orang Islam hingga kiamat, siapa yang mahu mengahwini orang Islam perlu memeluk Islam. Kalau tidak jangan kahwin.
Jangan lupa bahawa negara ini asalnya adalah Melayu dan Islam. Inilah yang paling kukuh dari sudut undang-undang. Jadi kalau kita masuk reverse gear akan timbul persoalan, siapa orang Melayu sekarang? Jangan lupa bahawa dalam Perlembagaan, Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan. Ini bermakna seorang Melayu yang murtad tidak boleh menjadi Melayu lagi.
• Isu pindaan tidak sepatutnya sensitif
SENSITIF bergantung kepada keadaan dan saya fikir selepas hampir 50 tahun merdeka, isu begini tidak sensitif lagi. Kita kenalah matang sedikit dan dalam keadaan bukan Islam menuntut itu dan ini, mereka harus terbuka dan rasional. Berhujah dengan matang dan memberi bukti sepatutnya. Saya fikir ini sesuatu yang boleh dilakukan.
Mengenai kawan-kawan bukan Islam kita, saya rasa mereka jangan takut kalau orang Melayu-Islam menyebut soal sejarah kerana hak mereka sendiri pun dalam Perlembagaan banyak bergantung kepada sejarah. Hak kewarganegaraan dan hak mengundi umpamanya adalah sejarah. Jadi soal sejarah bukan sesuatu yang menyebelahi orang Melayu-Islam saja. Sejarah juga memberikan hak kepada orang bukan Melayu dan bukan Islam.
• Jahil mengenai Perlembagaan
SEBENARNYA saya berpendapat, isu ini bukan masalah undang-undang dan Perlembagaan, tetapi kefahaman masyarakat sendiri, sama ada jahil atau tidak mengetahui kedudukan sebenar.
Malangnya kejahilan atau ketidaktepatan maklumat itu dijadikan sebagai modal untuk menghurai dan mengulas perkembangan semasa. Kekeliruan ini menyebabkan kekeliruan seterusnya, sedangkan kedudukan undang-undang dan Perlembagaan cukup jelas.
Sebenarnya pindaan yang dibuat pada 1988 menjelaskan pindaan yang sudah berlaku. Pindaan itu menyatakan Mahkamah Sivil tidak ada kuasa pada hal-hal yang dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah. Saya berpendapat perkara ini jelas dan tidak menimbulkan kesamaran. Sebelum pindaan pada 1988, telah ada kes mahkamah berkaitan isu ini.
Pada 1982, Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas, berkata Mahkamah Sivil mesti menghormati mereka yang terdidik dalam bidang syariah. Ini berdasarkan Mahkamah Sivil tidak ada kepakaran dan pengetahuan bagi menangani masalah yang sepatutnya dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah. Apabila pindaan dibuat pada 1988, kita boleh mengatakan hakikatnya, Parlimen hanya memaktubkan apa yang sudah berlaku.
Jangan lupa Mahkamah Syariah wujud lama sebelum Perlembagaan digubal. Apabila kita bercakap mengenai Mahkamah Syariah khususnya dan Islam umumnya, ini adalah satu kenyataan yang harus diterima oleh semua orang, termasuk bukan Islam.
Kita jangan termakan dengan hujah bahawa Mahkamah Syariah diberi kedudukan lebih tinggi atau mengatasi Mahkamah Sivil. Itu tidak betul! Sebenarnya Mahkamah Sivil tidak ada kuasa dalam isu membabitkan bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Tentulah berbeza hujah dan dakwaan bahawa Mahkamah Syariah mengatasi kuasa Mahkamah Sivil. Ini dua perkara yang berbeza. Sama juga bahawa Mahkamah Sivil tidak ada kuasa membicarakan kes-kes membabitkan kuasa Mahkamah Tentera, Mahkamah Anak Negeri dan Mahkamah Perindustrian.
Ini soal bidang kuasa! Mahkamah Sivil adalah institusi yang diwujudkan dan diletakkan di bawah Perlembagaan. Kalau Perlembagaan mengatakan ini di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah, Mahkamah Sivil kena patuh.
• Kebebasan beragama tidak dipertikai
TIDAK timbul soal menafikan hak bukan Islam kerana Mohammad Abdullah adalah Islam dan seperti kes lain, tidak ada sesiapa memaksanya memeluk Islam. Timbul gambaran bahawa sekarang ini kedudukan atau hak kebebasan beragama, terutama bukan Islam diancam. Ini tidak betul kerana struktur Perlembagaan memberikan ruang kepada kebebasan beragama.
Persoalan penting sekarang ialah Mahkamah Syariah diberikan kuasa untuk menangani isu yang terletak dalam bidang kuasanya. Tidak timbul Mahkamah Syariah mengambil atau menafikan hak bukan Islam.
Ini bukan usaha memaksa orang bukan Islam memeluk Islam. Ini ialah keadaan orang Islam kena patuh kepada ajaran Islam. Ini sudah lama disebut dalam Perlembagaan. Walaupun tidak secara jelas, tetapi sudah ada pengkhususan kuasa diberikan kepada kedua-dua mahkamah. Jika orang Islam mencuri atau membunuh, itu tugas Mahkamah Sivil.
Mengenai soal agama seperti nikah cerai dan murtad, itu kuasa Mahkamah Syariah dan ini sudah lama diakui Mahkamah Sivil. Soalnya sekarang, apakah Mahkamah Sivil mempunyai kepakaran menangani soal agama? Selain soal-hitam putih undang-undang, adakah Mahkamah Sivil boleh menangani persoalan mengikut undang-undang lain?
Kalau kita perhatikan, orang yang tak faham Islam dan tak faham adat Melayu pun orang yang setiap hari bergaul dengan orang Melayu. Soal ini bukan remeh-temeh, tetapi memerlukan huraian dan kematangan. Mungkin masih dianggap sebagai sensitif dan menakutkan, tetapi sebagai negara yang sedang berkembang, kita harus menerima ada ketika tertentu, kita harus bersedia berdepan secara terbuka untuk menjernihkan hak yang selama ini yang taken for granted.
Mungkin ada yang anggap tak payah diperjelaskan kerana semua sudah faham tapi rupa-rupanya masih ada perkara tertentu yang masih tak jelas atau barang kali sekarang timbul suasana baru yang mungkin barang kali meminta kita memberikan huraian lebih mendalam. Sekarang ini banyak perkara baru yang timbul. Dulu orang Melayu kahwin sesama orang kampung. Dia tidak kahwin orang jauh.
Sekarang orang Melayu duduk di bandar dan kondominium. Sudah ramai orang Melayu mengahwini bukan Melayu. Maknanya interaksi antara kaum begitu lumrah. Soal hubungan antara orang Islam dan bukan Islam memerlukan kematangan kerana membabitkan soal status dan agama. Bagi saya, orang Melayu kena belajar, lebih matang dan tahu siapa mereka.
• Hikmah kepada umat Islam
INI sesuatu kemungkinan yang menarik untuk diperhatikan. Tetapi saya tidak nampak semua ini boleh dibuat secara mudah. Kita perhatikan kalau perkara lebih kecil seperti Rang Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) (Pindaan 2005) pun tidak mudah ditarik balik, apatah lagi yang membabitkan pindaan Perlembagaan yang memerlukan majoriti dua pertiga. Bagaimana hendak membuka simpulan yang sudah lama terpahat dalam Perlembagaan dan juga mengingati bahawa pindaan itu sekadar mengesahkan perkara yang sudah wujud?
Tentulah lebih susah. Jadi maknanya dalam keadaan sudah ada Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia sekarang, maknanya di peringkat Persekutuan pun sudah ada rangkaian atau hierarki Mahkamah Syariah yang pada saya sudah memperkukuhkan kedudukan mahkamah ini, saya tidak nampak bagaimana perkara ini boleh dirungkai kerana kesannya cukup banyak.
SUMBER : uukiwp
Memahami Perkara 121 (1A) Perlembagaan -
TIDAK ramai yang mengetahui Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan. Bagaimanapun, kontroversi membabitkan bekas pendaki Everest, Allahyarham Mohammad Abdullah atau nama asalnya, M Moorthy, tiba-tiba menjadi perhatian bukan saja mereka yang terbabit dalam bidang undang-undang, malah masyarakat secara keseluruhan.
Apakah peruntukan ini sebenarnya dan kewajaran sesetengah pihak mendesak peruntukan ini dipinda??
• Kuasa Mahkamah Sivil dan Syariah
KETIKA Perlembagaan digubal, isu ini tidak timbul. Suruhanjaya Reid cuma membuat andaian bahawa ini bukan isu penting. Tetapi memang disebut dalam Perlembagaan seperti Perkara 145 menyatakan Peguam Negara tidak ada kuasa dalam Mahkamah Syariah, Mahkamah Tentera dan Mahkamah Anak Negeri. Ini sudah jelas memperlihatkan Perlembagaan mengakui kewujudan Mahkamah Syariah walaupun ketika itu belum disebut secara jelas seperti Perkara 121(1A).
Pada masa sama, Perlembagaan menyebut soal Mahkamah Syariah dalam Jadual Ke-9. Walaupun tidak memperincikan struktur bidang kuasa Mahkamah Syariah, tetapi menyebut perkara ini tidak boleh disentuh Peguam Negara kerana adalah kuasa Mahkamah Syariah.
Bukankah ini jelas mengiktiraf kuasa Mahkamah Syariah dan memang ada Akta Mahkamah Syariah 1965, yang menyebut secara terperinci bidang kuasa dan batasan mahkamah itu. Undang-undang sudah mengakui secara jelas perkara itu. Tidak timbul perlu dijelaskan kerana sudah jelas. Bagi mereka yang tahu, memang sudah jelas. Bagi yang tidak tahu, kita hendak kata apa? Kena belajarlah.
• Kesan Perkara 121(1A) dipinda
PINDAAN pada 1988 dibuat selepas bertahun-tahun seminar serta ketetapan dan seruan dibuat supaya mengelak konflik. Pindaan itu secara hitam-putih mengatakan tanpa ragu-ragu kamu tak boleh. Ini untuk mengelakkan kedegilan dan kemungkinan campur tangan yang tidak munasabah. Ada kes sebelum 1988 menunjukkan Mahkamah Sivil menghormati kes-kes Mahkamah Syariah, tetapi ada hakim yang menunjukkan mereka mengatasi kuasa Mahkamah Syariah.
Jika dipinda kesan politiknya cukup besar. Ini bermakna kita berundur ke belakang. Kita mengungkai semula perkara yang sudah disimpulkan dan mengaburkan yang sudah dijelaskan. Kita akan berdepan persoalan bahawa adakah kita akan berundur ke belakang dari segi pelaksanaan Islam. Apatah lagi dalam keadaan pelaksanaan Islam tidak mengganggu dan menafikan hak sesiapa.
Apa yang dilihat sekarang seolah-olah Perkara 121(1A) mengancam kedudukan bukan Islam. Ini tidak timbul sama sekali. Yang jelasnya begini, apakah yang menyebabkan mereka gusar dan tidak senang hati.
Walaupun yang keluar (murtad) menjadi duri dalam daging bagi umat Islam, tetapi sebenarnya yang memeluk Islam lebih ramai. Mungkin dipersoalkan mengapa orang Islam bising jika yang masuk lebih ramai dari yang keluar. Tetapi kami tidak pernah memaksa seseorang memeluk Islam. Tetapi kalau sudah masuk, dia tidak boleh keluar begitu saja. Ada caranya, bukan keluar masuk seperti tukar baju saja. Ini yang menjadi masalah.
Begitu juga dengan seruan supaya orang bukan Islam berkahwin dengan orang Islam tanpa menukar agama. Ini tidak boleh diterima kerana apa pun orang kata, Islam mempunyai peraturan yang jelas dalam semua hal. Sama ada berkahwin atau mati. Ini sesuatu yang istimewa. Orang Islam hingga kiamat, siapa yang mahu mengahwini orang Islam perlu memeluk Islam. Kalau tidak jangan kahwin.
Jangan lupa bahawa negara ini asalnya adalah Melayu dan Islam. Inilah yang paling kukuh dari sudut undang-undang. Jadi kalau kita masuk reverse gear akan timbul persoalan, siapa orang Melayu sekarang? Jangan lupa bahawa dalam Perlembagaan, Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan. Ini bermakna seorang Melayu yang murtad tidak boleh menjadi Melayu lagi.
• Kesan Perkara 121(1A) dipinda
PINDAAN pada 1988 dibuat selepas bertahun-tahun seminar serta ketetapan dan seruan dibuat supaya mengelak konflik. Pindaan itu secara hitam-putih mengatakan tanpa ragu-ragu kamu tak boleh. Ini untuk mengelakkan kedegilan dan kemungkinan campur tangan yang tidak munasabah. Ada kes sebelum 1988 menunjukkan Mahkamah Sivil menghormati kes-kes Mahkamah Syariah, tetapi ada hakim yang menunjukkan mereka mengatasi kuasa Mahkamah Syariah.
Jika dipinda kesan politiknya cukup besar. Ini bermakna kita berundur ke belakang. Kita mengungkai semula perkara yang sudah disimpulkan dan mengaburkan yang sudah dijelaskan. Kita akan berdepan persoalan bahawa adakah kita akan berundur ke belakang dari segi pelaksanaan Islam. Apatah lagi dalam keadaan pelaksanaan Islam tidak mengganggu dan menafikan hak sesiapa.
Apa yang dilihat sekarang seolah-olah Perkara 121(1A) mengancam kedudukan bukan Islam. Ini tidak timbul sama sekali. Yang jelasnya begini, apakah yang menyebabkan mereka gusar dan tidak senang hati.
Walaupun yang keluar (murtad) menjadi duri dalam daging bagi umat Islam, tetapi sebenarnya yang memeluk Islam lebih ramai. Mungkin dipersoalkan mengapa orang Islam bising jika yang masuk lebih ramai dari yang keluar. Tetapi kami tidak pernah memaksa seseorang memeluk Islam. Tetapi kalau sudah masuk, dia tidak boleh keluar begitu saja. Ada caranya, bukan keluar masuk seperti tukar baju saja. Ini yang menjadi masalah.
Begitu juga dengan seruan supaya orang bukan Islam berkahwin dengan orang Islam tanpa menukar agama. Ini tidak boleh diterima kerana apa pun orang kata, Islam mempunyai peraturan yang jelas dalam semua hal. Sama ada berkahwin atau mati. Ini sesuatu yang istimewa. Orang Islam hingga kiamat, siapa yang mahu mengahwini orang Islam perlu memeluk Islam. Kalau tidak jangan kahwin.
Jangan lupa bahawa negara ini asalnya adalah Melayu dan Islam. Inilah yang paling kukuh dari sudut undang-undang. Jadi kalau kita masuk reverse gear akan timbul persoalan, siapa orang Melayu sekarang? Jangan lupa bahawa dalam Perlembagaan, Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan. Ini bermakna seorang Melayu yang murtad tidak boleh menjadi Melayu lagi.
• Isu pindaan tidak sepatutnya sensitif
SENSITIF bergantung kepada keadaan dan saya fikir selepas hampir 50 tahun merdeka, isu begini tidak sensitif lagi. Kita kenalah matang sedikit dan dalam keadaan bukan Islam menuntut itu dan ini, mereka harus terbuka dan rasional. Berhujah dengan matang dan memberi bukti sepatutnya. Saya fikir ini sesuatu yang boleh dilakukan.
Mengenai kawan-kawan bukan Islam kita, saya rasa mereka jangan takut kalau orang Melayu-Islam menyebut soal sejarah kerana hak mereka sendiri pun dalam Perlembagaan banyak bergantung kepada sejarah. Hak kewarganegaraan dan hak mengundi umpamanya adalah sejarah. Jadi soal sejarah bukan sesuatu yang menyebelahi orang Melayu-Islam saja. Sejarah juga memberikan hak kepada orang bukan Melayu dan bukan Islam.
• Jahil mengenai Perlembagaan
SEBENARNYA saya berpendapat, isu ini bukan masalah undang-undang dan Perlembagaan, tetapi kefahaman masyarakat sendiri, sama ada jahil atau tidak mengetahui kedudukan sebenar.
Malangnya kejahilan atau ketidaktepatan maklumat itu dijadikan sebagai modal untuk menghurai dan mengulas perkembangan semasa. Kekeliruan ini menyebabkan kekeliruan seterusnya, sedangkan kedudukan undang-undang dan Perlembagaan cukup jelas.
Sebenarnya pindaan yang dibuat pada 1988 menjelaskan pindaan yang sudah berlaku. Pindaan itu menyatakan Mahkamah Sivil tidak ada kuasa pada hal-hal yang dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah. Saya berpendapat perkara ini jelas dan tidak menimbulkan kesamaran. Sebelum pindaan pada 1988, telah ada kes mahkamah berkaitan isu ini.
Pada 1982, Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas, berkata Mahkamah Sivil mesti menghormati mereka yang terdidik dalam bidang syariah. Ini berdasarkan Mahkamah Sivil tidak ada kepakaran dan pengetahuan bagi menangani masalah yang sepatutnya dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah. Apabila pindaan dibuat pada 1988, kita boleh mengatakan hakikatnya, Parlimen hanya memaktubkan apa yang sudah berlaku.
Jangan lupa Mahkamah Syariah wujud lama sebelum Perlembagaan digubal. Apabila kita bercakap mengenai Mahkamah Syariah khususnya dan Islam umumnya, ini adalah satu kenyataan yang harus diterima oleh semua orang, termasuk bukan Islam.
Kita jangan termakan dengan hujah bahawa Mahkamah Syariah diberi kedudukan lebih tinggi atau mengatasi Mahkamah Sivil. Itu tidak betul! Sebenarnya Mahkamah Sivil tidak ada kuasa dalam isu membabitkan bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Tentulah berbeza hujah dan dakwaan bahawa Mahkamah Syariah mengatasi kuasa Mahkamah Sivil. Ini dua perkara yang berbeza. Sama juga bahawa Mahkamah Sivil tidak ada kuasa membicarakan kes-kes membabitkan kuasa Mahkamah Tentera, Mahkamah Anak Negeri dan Mahkamah Perindustrian.
Ini soal bidang kuasa! Mahkamah Sivil adalah institusi yang diwujudkan dan diletakkan di bawah Perlembagaan. Kalau Perlembagaan mengatakan ini di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah, Mahkamah Sivil kena patuh.
• Kebebasan beragama tidak dipertikai
TIDAK timbul soal menafikan hak bukan Islam kerana Mohammad Abdullah adalah Islam dan seperti kes lain, tidak ada sesiapa memaksanya memeluk Islam. Timbul gambaran bahawa sekarang ini kedudukan atau hak kebebasan beragama, terutama bukan Islam diancam. Ini tidak betul kerana struktur Perlembagaan memberikan ruang kepada kebebasan beragama.
Persoalan penting sekarang ialah Mahkamah Syariah diberikan kuasa untuk menangani isu yang terletak dalam bidang kuasanya. Tidak timbul Mahkamah Syariah mengambil atau menafikan hak bukan Islam.
Ini bukan usaha memaksa orang bukan Islam memeluk Islam. Ini ialah keadaan orang Islam kena patuh kepada ajaran Islam. Ini sudah lama disebut dalam Perlembagaan. Walaupun tidak secara jelas, tetapi sudah ada pengkhususan kuasa diberikan kepada kedua-dua mahkamah. Jika orang Islam mencuri atau membunuh, itu tugas Mahkamah Sivil.
Mengenai soal agama seperti nikah cerai dan murtad, itu kuasa Mahkamah Syariah dan ini sudah lama diakui Mahkamah Sivil. Soalnya sekarang, apakah Mahkamah Sivil mempunyai kepakaran menangani soal agama? Selain soal-hitam putih undang-undang, adakah Mahkamah Sivil boleh menangani persoalan mengikut undang-undang lain?
Kalau kita perhatikan, orang yang tak faham Islam dan tak faham adat Melayu pun orang yang setiap hari bergaul dengan orang Melayu. Soal ini bukan remeh-temeh, tetapi memerlukan huraian dan kematangan. Mungkin masih dianggap sebagai sensitif dan menakutkan, tetapi sebagai negara yang sedang berkembang, kita harus menerima ada ketika tertentu, kita harus bersedia berdepan secara terbuka untuk menjernihkan hak yang selama ini yang taken for granted.
Mungkin ada yang anggap tak payah diperjelaskan kerana semua sudah faham tapi rupa-rupanya masih ada perkara tertentu yang masih tak jelas atau barang kali sekarang timbul suasana baru yang mungkin barang kali meminta kita memberikan huraian lebih mendalam. Sekarang ini banyak perkara baru yang timbul. Dulu orang Melayu kahwin sesama orang kampung. Dia tidak kahwin orang jauh.
Sekarang orang Melayu duduk di bandar dan kondominium. Sudah ramai orang Melayu mengahwini bukan Melayu. Maknanya interaksi antara kaum begitu lumrah. Soal hubungan antara orang Islam dan bukan Islam memerlukan kematangan kerana membabitkan soal status dan agama. Bagi saya, orang Melayu kena belajar, lebih matang dan tahu siapa mereka.
• Hikmah kepada umat Islam
INI sesuatu kemungkinan yang menarik untuk diperhatikan. Tetapi saya tidak nampak semua ini boleh dibuat secara mudah. Kita perhatikan kalau perkara lebih kecil seperti Rang Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) (Pindaan 2005) pun tidak mudah ditarik balik, apatah lagi yang membabitkan pindaan Perlembagaan yang memerlukan majoriti dua pertiga. Bagaimana hendak membuka simpulan yang sudah lama terpahat dalam Perlembagaan dan juga mengingati bahawa pindaan itu sekadar mengesahkan perkara yang sudah wujud?
Tentulah lebih susah. Jadi maknanya dalam keadaan sudah ada Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia sekarang, maknanya di peringkat Persekutuan pun sudah ada rangkaian atau hierarki Mahkamah Syariah yang pada saya sudah memperkukuhkan kedudukan mahkamah ini, saya tidak nampak bagaimana perkara ini boleh dirungkai kerana kesannya cukup banyak.
SUMBER : uukiwp
Perkongsian oleh Saudara Muhamad Nabil Syahir bin Halim Syah, Exco Penyelidikan & Pembangunan Akademik.
"Mendukung Syariah, Menegak Keadilan"
Comments
Post a Comment